Miért hazudik az autók hőmérője?
2017. június. 16 7:58Egy meleg nyári napon a valódi hőmérsékletnél jóval többet mutat az autók hőmérője. Ha a valódi külső hőmérsékletre kíváncsi, ne az autó kijelzőjére hagyatkozzon!
Az autóban termisztor van és nem hőmérő, ami csak árnyéka egy valódi hőmérőnek. Valójában a termisztor az aszfalt felett kialakuló forró léghőmérsékletet méri. A hőmérsékletet általában higanyos hőmérővel mérik. A tartályában meleg hatására a higany kitágul és felkúszik a skála mellett. És a hőmérő higanyszála alászáll, ha hűl a levegő. A termisztor ezzel szemben a hő hatására megváltozó áramerősséget méri. A probléma nem a kocsi termisztorával van. A termisztorok pontosak, nem mellesleg olcsók és kicsik. A valódi probléma a termisztor elhelyezkedésével van. Az autógyárak a termisztort a motortérbe rakják a védőrács mögé. Itt a műszer ki van téve az aszfalt által kibocsátott hőnek.
Ha valaha járkált már mezítláb a strandon a homokban, vagy a tűző napon a forró betonon, az érezhette, hogy a talpa pecsenyére sül a forró felületen. A közutak, vagy bármilyen aszfalt felület nagyon jól elnyeli a napból érkező hőt. Gyorsan felmelegszik olyan magas hőmérsékletre, amilyenre a fűfelszín, vagy az árnyékos területek soha. Így a hőmérséklet, amit a kocsija mutat az a magasabb úthőmérséklet, amelyet a nap felmelegített. Ez akár 10-15 °C fokkal melegebb is lehet, mint a levegő hőmérséklete, amit két méter magasan mérnek fűfelszín felett mondjuk egy repülőtéren, vagy egy meteorológiai állomáson.
Ugyanezért a szabadtéri hőmérők is magasabb értéket mutatnak, mint amennyi valójában a levegő hőmérséklete. Ezek az érzékelők is általában betonozott terület felett, vagy egy fekete dobozban vannak. A kocsi hőmérők éjszaka már pontosabb értéket mutatnak, amikor a nap nem melegíti az utat. Felhős napokon is pontosabbak, vagy mikor nagy sebességgel közlekedünk. Ha a dugóban álldogálunk, megint a forró aszfalt melegét mérjük.
Télen ez a mérési probléma még nagyobb gondot okozhat. Ha a kocsi +1, +2 °C fok körüli értéket mutat, az akár fagypont alatti hőmérsékletet is jelenthet. Alig van különbség ugyanis a nedves útszakasz és a tükörjég hőmérséklete között. Ha nem biztos a kinti hőmérsékletben, vagy nem gyakorlott vezető, inkább lassítson, mivel az út akár fel is lehet fagyva. Jobb, ha nem kockáztat egy csúszós, fagyott útszakaszon!