Környezetbarát-e a világ legnagyobb tengerjáró hajója?

2024. február. 13 14:05

Január 27-én útnak indult a világ legnagyobb tengerjáró hajója, az „Icon of the Seas”. Vajon környezetbarátnak tekinthető egy ilyen óriási turista hajó?

A néhány hete üzembe helyezett óriáshajó becslések szerint ötször nagyobb, mint a Titanic, az orrtól a tatig 365 méter hosszú, 20 fedélzete van, és maximum 7600 utast tud befogadni.

A „legfenntarthatóbb hajóként” hirdetett hajó kétféle üzemanyaggal képes működni, hogy csökkentse a károsanyag-kibocsátást és 24 százalékkal növelje az üzemanyag-hatékonyságot. Emellett azonban aggodalomra ad okot a hajó hatalmas metánkibocsátása. 

Számos európai ország új szabályozással lép fel a tengerjáró hajókkal szemben, amelyek célja a kikötők szennyezésének csökkentése. A hagyományos tengeri üzemanyagok a hajók károsanyag-kibocsátásának egyik fő oka. Az adatok azt mutatják, hogy Európa 218 tengerjáró hajója több kén-oxidot (SOX) bocsátott ki 2022-ben, mint 1 milliárd autó. Továbbá a leghatékonyabb tengerjáró hajók körülbelül 250 g szén-dioxidot (CO2) bocsátanak ki utaskilométereként, ami 2,25-szöröse a rövidtávú repülőutak szén-dioxid-intenzitásának (111,1g).

A „Tengerek ikonja” cseppfolyósított földgázzal (LNG) működik, amely tisztábban ég, mint a hagyományos tengeri üzemanyag. Az LNG égetése kevesebb dinitrogén-oxidot, kén-dioxidot és részecskeszennyezést bocsát ki, mint a hagyományos üzemanyagok. Az LNG-hajók emellett 25 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást a kikötőkben.

Annak ellenére, hogy az LNG-hajók ötlete papíron jól néz ki, több szakértő rámutatott a rendszer hibáira. Környezetvédelmi aktivisták 2023-as vizsgálata megállapította, hogy az LNG-vel üzemelő tengerjáró hajók gyakran közvetlenül a légkörbe szivárogtatják metánként az üzemanyagtartályokból kiszökő LNG-t, amely üvegházhatású gázként 80-szor erősebb, mint a szén-dioxid.

„Ez egy lépés a rossz irányba. Becsléseink szerint az LNG tengeri üzemanyagként való használata 120 százalékkal több üvegházhatású gázt bocsát ki az életciklus során, mint a tengeri gázolaj” – mondta Bryan Comer, a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsának tengerészeti programjának igazgatója a Reuters hírügynökségnek.

 

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO az ENSZ egyik szervezete, amely a globális hajózást szabályozza) 2020-as üvegházhatású gázokról szóló tanulmánya szerint az LNG tengeri üzemanyagként való felhasználása 2012 és 2018 között 30 százalékkal nőtt, ami 150 százalékos növekedést eredményezett a hajók metánkibocsátásában.

Jóllehet újabb, fenntarthatóbb motorokkal és előremutató megoldásokkal rendelkező hajók készülnek, a környezetvédelmi csoportok azzal érvelnek, hogy sok ma épülő hajó valószínűleg még 2050-ben is üzemben lesz, amikorra az IMO a nettó nulla célt kívánja elérni.

A kérdés azonban továbbra is fennáll: teszünk-e elegendő intézkedést ennek a célnak az adott időn belüli eléréséhez?

Nyitókép forrása AFP.

Részletes előrejelzés, aktuális időjárás

Fronthatás

Kettősfronthatás

Mediterrán ciklon hoz változékony időjárást és havat. Ezért sokaknál kialakulhat fejfájás és ízületi fájdalom, vérnyomás ingadozás.

A légnyomás emelkedik.