A zöld hidrogén elősegíti a fosszilis tüzelőanyagok elhagyását

2023. október. 01 15:15

Ahogy a globális gazdaság eltávolodik a fosszilis tüzelőanyagoktól, a zöld hidrogén kritikus fontosságú lehet a szén-dioxid-mentes világ 2050-re történő megvalósításában.

A zöld hidrogén megoldást kínál a „nehezen csökkenthető” iparágak szén-dioxid mentesítésére, mint például az acél- és műtrágyagyártás, a nehéz szállítás és a hajózás. A nagy kibocsátású országok legutóbbi bejelentései azt sugallják, hogy a zöld hidrogénre való átállás nagyobb mértékű lehet, és a vártnál hamarabb megtörténik.

Narendra Modi indiai miniszterelnök 2,3 milliárd dolláros zöld hidrogén küldetést jelentett be, amely 2050-re várhatóan 400 százalékkal fog növekedni. India acélipara és a nehéz teherszállítás fogja felhasználni ennek a termelésnek körülbelül a felét.

Legfrissebb kormányzati tervek szerint Kína évente 100-200 ezer tonna megújuló alapú hidrogént állítana elő, és 2025-ig 50 ezer hidrogénüzemű járműből álló flottája lenne.

A Biden-adminisztráció bejelentette, hogy 750 millió dolláros beruházást hajt végre zöld hidrogénbe. Várhatóan 700.000 új munkahelyet teremt, és további 140 milliárd dolláros beruházást tesz lehetővé.

Új-Zéland nemzeti hálózata sokkal megújulóbb, mint Ausztrália, amely még mindig szénfüggő. Ennek ellenére mindkét ország befektet a zöld hidrogénbe, mint jövőbeli üzemanyagba.

Az ausztrál kormány 2 milliárd ausztrál dollárt különített el 2023-as költségvetésében a nagyszabású zöld hidrogén projektek felgyorsítására. Új-Zélandon a javasolt “Southern Green Hydrogen” projekt fejlesztési szakaszba lépett. A végleges beruházási döntések még ebben az évben várhatók.

Zöld hidrogén átmenet

A zöld hidrogént megújuló energiaforrások felhasználásával állítják elő, hogy a vizet hidrogénre és oxigénre bontsák, akár elektrolízissel, akár fotolízissel. Jelenleg az összes hidrogén 98 százalékát fosszilis tüzelőanyagok felhasználásával állítják elő (“szürke hidrogén” vagy “kék hidrogén”). A Párizsi Megállapodás céljainak teljesítése érdekében a hidrogéntermelést dekarbonizálni kell. A zöld hidrogén telepített termelési kapacitását 75-szörösére kell növelni 2030-ig.

A jó hír az, hogy az előrejelzések szerint a zöld hidrogén ára kilogrammonként 2-3 dollárra csökken 2030-ra a javuló termelési módszerek és a méretgazdaságosság miatt. A megújuló energiaforrások csökkenő költségei, az energia iránti növekvő kereslet és az éghajlatváltozással kapcsolatos vészhelyzet példátlan lendületet adott a tiszta hidrogénnek.

A szürke és a kék hidrogén csak átmeneti üzemanyagok lesznek. Ezeket végül zöld hidrogén váltja fel, amely egyúttal számos új felhasználási területnek is megfelel majd, mint például a zöldacél.

Néhány hidrogénalkalmazás már jó úton halad. Az Airbus olyan elektromos repülőgépek fejlesztésében vesz részt, amelyekban majd hidrogén üzemanyagcellák biztosítják az üzemanyagot a motorok működéséhez.

Míg a legtöbb elektromos jármű továbbra is akkumulátorral működik, néhány autógyártó sikeres hidrogénüzemű autókat gyártott kereskedelmi forgalomba.

 

Képen: hidrogén meghajtású vonat

A magas termelési költség a fő akadályozó tényező a zöld hidrogén elterjedésében. Ám a 2 dollár/kg ár potenciális fordulópontnak tekinthető ahhoz, hogy a zöld hidrogén versenyképes legyen más üzemanyagforrásokkal szemben. Amint ez a 2030-ra tervezett fordulópont elérkezik, a zöld hidrogén várhatóan fokozatosan kiszorítja a fosszilis tüzelőanyagokat a legtöbb ágazatban.

Az elektrolizáló berendezések ára nagyjából a felére csökkent az elmúlt öt évben. Ez a tendencia várhatóan folytatódik. A szilárd-oxid elektrolizátorok közelmúltbeli fejlesztése, amelyek 100 százalékos hatékonyságot képesek elérni emelt hőmérsékleti tartományban, további növekedést ígér.

Lehetőség a fejlődő országok számára

A zöld hidrogénnel szembeni közvetlen kihívás az, hogy globális elfogadottságot kell szereznie, és sürgősen ki kell bővíteni az infrastruktúrát. A jövőbeni nemzetközi hidrogén-partnerségek várhatóan a fejlődő és a fejlett gazdaságok számára egyaránt előnyösek. Példa erre Afrika, amely megújuló energia potenciálja miatt jó helyzetben van a zöld hidrogén projektek fejlesztéséhez. Afrika gazdag platinakinccsel is rendelkezik, amely a vízhasadási katalízishez szükséges.

Észak-Afrika nagy lehetőségei zöld hidrogén előállítására a rendkívüli napsugárzási szinthez és a hatalmas szélerőforráshoz köthetők. A Világbank becslése szerint Algéria teljes szélenergia-készlete összemérhető Európa szélenergia-készletével.

A Bloomberg elemzése szerint az elektrolizáló berendezések világszerte 120-szorosára bővülnek a mai 2 GW-ról 2030-ra 242 GW-ra. A főbb gyártók közé tartozik az EvolOH, amely 2025-ig évi 3,75 GW elektrolizátort tervez gyártani, valamint a Plug Power Gigafactory, amely a Niagara-vízesésből nyeri energiáját.

Fejlődési akadályok

A zöld hidrogénenergia új forradalmának van néhány fontos fennmaradó akadálya, amelyet meg kell oldani. Az első az, hogy az elektrolizátorokban használt víznek szennyeződésektől mentesnek kell lennie. A tiszta édesvíz növekvő hiánya azonban globális probléma. Ennek a kihívásnak a kiküszöbölése érdekében az ausztrál és kínai egyetemek részvételével végzett kutatási együttműködés bebizonyította, hogy a tengervizet kereskedelmi forgalomban lévő elektrolizátorral lehet hasítani. Ez a technológia még további finomításra szorul, de úgy tűnik, hogy életképes megoldást kínál.

A másik probléma az, hogy a hidrogén a légkörben közvetett üvegházhatású gázként viselkedik. A hidrogén reakcióba lép az OH-gyökökkel, amelyek egyébként lebontanák az erős üvegházhatású gázt, a metánt. A nettó hatás az, hogy a metán tovább marad a légkör felmelegedésében, mintha hidrogén nem lenne jelen. A hidrogén közvetett üvegházhatású gázhatásának számszerűsítése a szivárgás mértékétől függ. Ez sürgősen részletesebb értékelést igényel.

A fennmaradó probléma a csővezeték szivárgása, becslések szerint 2,9 és 5,6 százalék között van. Egy fontos csővezeték-teszt során a kínai Sinopec azt tervezi, hogy megépíti az első zöld hidrogénvezetéket Belső-Mongóliából Pekingbe, hogy gyakorlati körülmények között tesztelje a hidrogén szivárgást. Ezzel párhuzamosan a zöld hidrogén Haber-Bosch típusú eljárással zöld ammóniává történő átalakítása a kulcsa annak, hogy a zöld ammóniát könnyebben szállítható üzemanyagként használják nagy teljesítményű szállításokhoz, valamint zöld műtrágyaként.

Részletes előrejelzés, aktuális időjárás

Fronthatás

Kettősfronthatás

Mediterrán ciklon hoz változékony időjárást és havat. Ezért sokaknál kialakulhat fejfájás és ízületi fájdalom, vérnyomás ingadozás.

A légnyomás emelkedik.