Környezetbarát-e a világ legnagyobb tengerjáró hajója?
2024. február. 13 14:05Január 27-én útnak indult a világ legnagyobb tengerjáró hajója, az „Icon of the Seas”. Vajon környezetbarátnak tekinthető egy ilyen óriási turista hajó?
A néhány hete üzembe helyezett óriáshajó becslések szerint ötször nagyobb, mint a Titanic, az orrtól a tatig 365 méter hosszú, 20 fedélzete van, és maximum 7600 utast tud befogadni.
A „legfenntarthatóbb hajóként” hirdetett hajó kétféle üzemanyaggal képes működni, hogy csökkentse a károsanyag-kibocsátást és 24 százalékkal növelje az üzemanyag-hatékonyságot. Emellett azonban aggodalomra ad okot a hajó hatalmas metánkibocsátása.
Számos európai ország új szabályozással lép fel a tengerjáró hajókkal szemben, amelyek célja a kikötők szennyezésének csökkentése. A hagyományos tengeri üzemanyagok a hajók károsanyag-kibocsátásának egyik fő oka. Az adatok azt mutatják, hogy Európa 218 tengerjáró hajója több kén-oxidot (SOX) bocsátott ki 2022-ben, mint 1 milliárd autó. Továbbá a leghatékonyabb tengerjáró hajók körülbelül 250 g szén-dioxidot (CO2) bocsátanak ki utaskilométereként, ami 2,25-szöröse a rövidtávú repülőutak szén-dioxid-intenzitásának (111,1g).
A „Tengerek ikonja” cseppfolyósított földgázzal (LNG) működik, amely tisztábban ég, mint a hagyományos tengeri üzemanyag. Az LNG égetése kevesebb dinitrogén-oxidot, kén-dioxidot és részecskeszennyezést bocsát ki, mint a hagyományos üzemanyagok. Az LNG-hajók emellett 25 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást a kikötőkben.
Annak ellenére, hogy az LNG-hajók ötlete papíron jól néz ki, több szakértő rámutatott a rendszer hibáira. Környezetvédelmi aktivisták 2023-as vizsgálata megállapította, hogy az LNG-vel üzemelő tengerjáró hajók gyakran közvetlenül a légkörbe szivárogtatják metánként az üzemanyagtartályokból kiszökő LNG-t, amely üvegházhatású gázként 80-szor erősebb, mint a szén-dioxid.
„Ez egy lépés a rossz irányba. Becsléseink szerint az LNG tengeri üzemanyagként való használata 120 százalékkal több üvegházhatású gázt bocsát ki az életciklus során, mint a tengeri gázolaj” – mondta Bryan Comer, a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsának tengerészeti programjának igazgatója a Reuters hírügynökségnek.
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO az ENSZ egyik szervezete, amely a globális hajózást szabályozza) 2020-as üvegházhatású gázokról szóló tanulmánya szerint az LNG tengeri üzemanyagként való felhasználása 2012 és 2018 között 30 százalékkal nőtt, ami 150 százalékos növekedést eredményezett a hajók metánkibocsátásában.
Jóllehet újabb, fenntarthatóbb motorokkal és előremutató megoldásokkal rendelkező hajók készülnek, a környezetvédelmi csoportok azzal érvelnek, hogy sok ma épülő hajó valószínűleg még 2050-ben is üzemben lesz, amikorra az IMO a nettó nulla célt kívánja elérni.
A kérdés azonban továbbra is fennáll: teszünk-e elegendő intézkedést ennek a célnak az adott időn belüli eléréséhez?
Nyitókép forrása AFP.