Autók tömegei keserítik meg a városlakók életét

2024. március. 20 15:37

A városi közlekedés jelentős részét személyautók teszik ki. Az autók egyre nagyobb tömege mindinkább felveti a fenntarthatóság és a közösségi jólét kérdéseit.

Egy új tanulmány szerint a városokban a gépjárművek jelentős környezeti terhelést okoznak világszerte, ugyanakkor nélkülözhetetlenek az urbanizált területeken. A kutatás azt találta, hogy a városi lakosság közlekedésének több mint felét, konkrétan az 51,4 %-át személygépjárművel teszik meg. Rafael Prieto-Curiel, az Ausztriában található Complexity Science Hub és Juan Pablo Ospina, a kolumbiai EAFIT Egyetem kutatóinak vizsgálati eredményei az Environment International című folyóiratban jelent meg 2024. március 15-én. A vizsgálatba 794 várost vontak be 61 országban, és közel 850 millió ember közlekedési szokásait elemezték. A tanulmány szerint az egyik legnagyobb kihívást a városi mobilitás elemzésénél a megbízható adatok hiánya jelenti, ugyanis csak az egyes közlekedési módok arányát lehetett vizsgálni, míg más információk, például az egyes közlekedési módok által megtett távolságok és kibocsátások nem állnak rendelkezésre a legtöbb város esetében.

Az eredmények alapján az autózási arány jelentős változatosságot mutatott a különböző régiókban. Az Egyesült Államokban és Kanadában például az utazások 91,9 %-a autóval történt. Észak-, és Dél-Európában a városok többségében szintén az autózás dominált. A Nyugat-Európában található városokban 35 és 63 százalék közötti arányban autóztak, de sokkal magasabb volt az aktív mobilitás (gyaloglás, kerékpározás, rollerezés) szintje, az utazások 25 és 50 százaléka.

Kelet-, és Közép-Európában sokkal magasabb volt a tömegközlekedés szintje, mint a többi kontinensen, 20 és 50 százalék közötti. Az ázsiai városokban a tömegközlekedés volt a legelterjedtebb, az összes utazás 46,2 százalékát tette ki, ezt követte az aktív mobilitás (35 százalék) és az autózás (18,8 százalék).

Bár az afrikai megfigyelések száma korlátozott, a tanulmány megállapította, hogy az utazások körülbelül hatodát tették meg autóval, a többit aktív mobilitás vagy tömegközlekedés jelentette.

A városok mérete is befolyásolja a közlekedési mintákat, kisvárosokban például gyakrabban használják az aktív mobilitást és az autókat, míg a nagyvárosokban a tömegközlekedés dominál.

Az autók városi használata számos negatív következménnyel jár, mint például a környezetszennyezés, a zajterhelés és a térhasználat. Az autóhasználat csökkentése nehéz kihívás, különösen azokban a régiókban, ahol a tömegközlekedésnek nincsenek hagyományai a társadalom nagy többségében.

Számos megközelítés létezik a fenntartható közlekedési módok elősegítésére. A sikeresen átálló városokat olyan stratégiák jellemzik, amelyek az aktív mobilitást és a tömegközlekedést elősegítik, miközben az autóhasználatot kevésbé preferálják, például behajtási zónák létrehozásával vagy magas parkolási díjakkal.

Részletes előrejelzés, aktuális időjárás

Fronthatás

Melegfront

Holnapra legyengülve ér ide északról egy hidegfront. Addig melegszik az idő, ami a melegfronthoz hasonló tüneteket okoz.

A légnyomás csökken.