Autók tömegei keserítik meg a városlakók életét

2024. március. 20 15:37

A városi közlekedés jelentős részét személyautók teszik ki. Az autók egyre nagyobb tömege mindinkább felveti a fenntarthatóság és a közösségi jólét kérdéseit.

Egy új tanulmány szerint a városokban a gépjárművek jelentős környezeti terhelést okoznak világszerte, ugyanakkor nélkülözhetetlenek az urbanizált területeken. A kutatás azt találta, hogy a városi lakosság közlekedésének több mint felét, konkrétan az 51,4 %-át személygépjárművel teszik meg. Rafael Prieto-Curiel, az Ausztriában található Complexity Science Hub és Juan Pablo Ospina, a kolumbiai EAFIT Egyetem kutatóinak vizsgálati eredményei az Environment International című folyóiratban jelent meg 2024. március 15-én. A vizsgálatba 794 várost vontak be 61 országban, és közel 850 millió ember közlekedési szokásait elemezték. A tanulmány szerint az egyik legnagyobb kihívást a városi mobilitás elemzésénél a megbízható adatok hiánya jelenti, ugyanis csak az egyes közlekedési módok arányát lehetett vizsgálni, míg más információk, például az egyes közlekedési módok által megtett távolságok és kibocsátások nem állnak rendelkezésre a legtöbb város esetében.

Az eredmények alapján az autózási arány jelentős változatosságot mutatott a különböző régiókban. Az Egyesült Államokban és Kanadában például az utazások 91,9 %-a autóval történt. Észak-, és Dél-Európában a városok többségében szintén az autózás dominált. A Nyugat-Európában található városokban 35 és 63 százalék közötti arányban autóztak, de sokkal magasabb volt az aktív mobilitás (gyaloglás, kerékpározás, rollerezés) szintje, az utazások 25 és 50 százaléka.

Kelet-, és Közép-Európában sokkal magasabb volt a tömegközlekedés szintje, mint a többi kontinensen, 20 és 50 százalék közötti. Az ázsiai városokban a tömegközlekedés volt a legelterjedtebb, az összes utazás 46,2 százalékát tette ki, ezt követte az aktív mobilitás (35 százalék) és az autózás (18,8 százalék).

Bár az afrikai megfigyelések száma korlátozott, a tanulmány megállapította, hogy az utazások körülbelül hatodát tették meg autóval, a többit aktív mobilitás vagy tömegközlekedés jelentette.

A városok mérete is befolyásolja a közlekedési mintákat, kisvárosokban például gyakrabban használják az aktív mobilitást és az autókat, míg a nagyvárosokban a tömegközlekedés dominál.

Az autók városi használata számos negatív következménnyel jár, mint például a környezetszennyezés, a zajterhelés és a térhasználat. Az autóhasználat csökkentése nehéz kihívás, különösen azokban a régiókban, ahol a tömegközlekedésnek nincsenek hagyományai a társadalom nagy többségében.

Számos megközelítés létezik a fenntartható közlekedési módok elősegítésére. A sikeresen átálló városokat olyan stratégiák jellemzik, amelyek az aktív mobilitást és a tömegközlekedést elősegítik, miközben az autóhasználatot kevésbé preferálják, például behajtási zónák létrehozásával vagy magas parkolási díjakkal.

Részletes előrejelzés, aktuális időjárás

Fronthatás

Nincsfronthatás

Nem terheli fronthatás a szervezetet.
Emelkedik a légnyomás.