Drágább lehet a repülés az éghajlatváltozás következtében

2020. február. 17 12:07

Egy új tanulmány szerint az éghajlatváltozás miatt megváltozó időjárási körülmények meg fogják nehezíteni a repülőgépek felszállását.

Az utóbbi hetekben a rendkívül erős szelek teszik próbára kontinensünk számos repülőterén a pilóták rátermettségét, mégis hosszú távon nem ez fogja a leggyakoribb időjárási problémát jelenteni a légi közlekedés számára.

Paul Williams, a Readingi Egyetem légkör tudósa szerint az egyre melegebb levegő és a mind gyakrabban előforduló gyenge légmozgás megnehezítik a repülőgépek felszállási körülményeit.

Williams és kutatótársai görög repülőterek 60 éves időjárási adatai tanulmányozták és megvizsgálták a hőmérséklet és a szél milyen hatással van a repülőgépek felszállási körülményeire. A kutatásban kimutatták, hogy az éghalatváltozás miatt gyakoribbá válnak a jövőben a veszélyes turbulenciák. Az adatokból azt következtették, hogy a repülőgépek felszállási súlya hiába csökkent, mégis egyre nehezebben tudnak a levegőbe emelkedni. Ez különösen a rövidebb kifutópályákkal rendelkező repülőterek esetében jelenthet majd egyre komolyabb kihívást. Ez ellen a szállítható utasok számának csökkentésével (emelkedő jegyárak) vagy kevesebb üzemanyag szállításával (rövidebb megtehető út) vagy a kifutópályák hosszának növelésével (még erősebb turbulencia a nagyobb felületen felforrósodó aszfalt miatt) lehet kivédeni.

A légi utazás más szempontból is fontos téma az éghajlatváltozás kutatásban. A tudósok és környezetvédők már rég óta hangoztatják, hogy a repülőgépek egyre nagyobb mértékben járulnak hozzá az emberi tevékenység által kibocsátott szén-dioxid terheléshez. Míg a szárazföldi közlekedésben – főként Európában – egyre komolyabb környezetvédelmi előírásoknak kell megfelelniük a gépjárműveknek, ugyanakkor a légi közlekedésben ilyenről szó sincs (és várhatóan nem is lesz). A szén dioxid kibocsátást egyedül a légi forgalom csökkentésével lehetne visszafogni. A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség előrejelzése viszont pont a fordítottját mutatja, hiszen 2037-re a mostani repülőgép forgalom megduplázódását jósolja.

 

Részletes előrejelzés, aktuális időjárás

Fronthatás

Kettősfronthatás

Bár középpontja keletebbre húzódik, frontjai még mai is felettünk lesznek. A sok felhő a hangulatunkat is kedvezőtlenül befolyásolja.

A légnyomás nem változik.