Melyik veszélyesebb: szélroham vagy tornádó?

2018. június. 19 11:58

Bár a tornádók, valamint a hagyományos szélviharok által okozott kár jelentősen eltér, mindegyik jelentős veszélyt jelent az életre és a tulajdonra nézve.

Egyes nem-tornádós szelek erősebbek lehetnek, és sokkal nagyobb területet érinthetnek, mint egy tornádó nyomvonala. De szükséges mindenképpen menedéket keresni mindkét esetben.

Tornádó: A pusztítás szűk ösvénye

A legtöbb ember jól tudja, hogy a tornádó egy nagy sebességű, örvénylő levegő oszlop, amely a földön halad. Azonban nem minden tornádó okoz egyenlő mértékű károkat. Ezek a forgószelek általában egy adott terület kicsiny részén hatnak, hiszen csak egy zivatar darabját képezik.

A legtöbb időjárási eszköz nem éli túl, ha közvetlenül sikerül elhelyezni egy tornádóban, és persze nem is olyan egyszerű pont a tornádó útjába helyezni. Ezért a szélsebesség becslése a károsodás mértékén, súlyosságán alapul. A tornádók a Fujita vagy a Módosított Fujita Skála néven ismert rendszerben vannak osztályozva.

A tornádók rangsorolása EF0-tól EF5-ig terjed. Az EF0 csúcssebessége 105-137 kilométer/óra, míg az EF5 szélsebessége meghaladja a 322 kilométer/órát. A károk exponenciálisan növekednek az EF0-tól az EF5-ig. Kevés szerkezet élheti túl egy EF5-ös tornádó hatásait. Csak a megerősített vihar menedékhelyek, a földalatti vihar védett pincék biztonságosak tornádó esetén.

Microburst: Egyenes vonalú vagy zivataros kifutószél

A rövid élettartamú, viharos széllökések elkerülhetetlenek a legtöbb viharban. Még a mérsékelt szél is ki tud csavarni egy elszigetelt, gyenge fát. Azonban néhány zivatar képes nagy szelet produkálni a környezetében, kiterjedt területen. Ezeket a nagy szeleket általában egy mikroburstként  (zivataros kifutószél) ismert hatás okozza, ami például a repülőgépekre nagyon veszélyes.

A mikroburstök erős záporhoz kapcsolódnak egy olyan zivatarban, amelyben a leáramlás nagy sebességű a talaj közelében. Miután elérte a talajt, ezek a nagy szelek szétszóródnak körkörösen egy propeller formában, vagy egy irányban terjedhetnek. A szélsőséges helyzetekben a szél 160 kilométer/ órára is megnőhet, ami ugyanolyan erős, mint egy EF1 tornádó. A mikroburstök rendkívül veszélyesek lehetnek a repülőgépek számára, felszállás és leszállás közben. A szélsebesség hirtelen megváltozása drasztikusan csökkentheti a repülőgép szárnya alatti felhajtó erőt, és lezuhanhat. A járatokat gyakran késleltetik, vagy az indulást elhalasztják, amikor zivatarok vannak a repülőtér közelében.

A hivatalos felmérések határozzák meg, hogy a kár tornádótól vagy zivataros kifutószélből származik-e

Képzett szakemberek vizsgálják meg a törmelék mintát súlyos vihar után. Arra utaló jeleket keresnek, amiből megállapíthatják, hogy egy tornádó, vagy szélroham okozta-e a károkat. Például, csak azért, mert a tetőt felemelték egy épületről, nem feltétlenül jelenti azt, hogy tornádó okozta a kárt.

Egy másik példa szerint pedig az ablakok egy épület egyik oldalán kitörtek, és a szerkezet többi része érintetlen maradt, nem feltétlenül jelenti azt, hogy szélvihar okozta a károkat. Lehet az is, hogy egy gyenge vagy távoli tornádó tárgyakat szórt az ablakokra, ezáltal törtek ki.

A tornádó hajlamos arra, hogy véletlenszerűen eldobja a törmeléket. Egy fa leeshet egy irányba, míg egy közeli másik fa teljesen ellentétes irányba hull. Csak egy tornádó elég erős ahhoz, hogy eltávolítsa a kérget egy fáról, felszedje az aszfaltot, útfelületet.

A szélroham során a fák egy irányba vagy propeller-szerű mintázatban dőlnek ki.

Még azok a zivatarok is, amelyek nem szélsőségesen pusztítóak, életveszélyesek lehetnek a villámlás miatt, ezért ilyekor irány a menedéket nyújtó épület, ha mennydörgés morajlik a távolban.

Részletes előrejelzés, aktuális időjárás

Fronthatás

Hidegfront

Ukrajna fölött van egy ciklon középpontja, melynek áramlási rendszerében folyamatosan érkezik a hideg levegő hazánkba. Emiatt a hidegfrontra érzékenyek tapasztalhatnak kellemetlen tüneteket. Fáradékonyság, aluszékonyság és ízületi panaszok jelentkezhet.

A légnyomás emelkedik.