Miért hazudik az autók hőmérője?

2017. június. 16 7:58

Egy meleg nyári napon a valódi hőmérsékletnél jóval többet mutat az autók hőmérője. Ha a valódi külső hőmérsékletre kíváncsi, ne az autó kijelzőjére hagyatkozzon!

Az autóban termisztor van és nem hőmérő, ami csak árnyéka egy valódi hőmérőnek. Valójában a termisztor az aszfalt felett kialakuló forró léghőmérsékletet méri. A hőmérsékletet általában higanyos hőmérővel mérik. A tartályában meleg hatására a higany kitágul és felkúszik a skála mellett. És a hőmérő higanyszála alászáll, ha hűl a levegő. A termisztor ezzel szemben a hő hatására megváltozó áramerősséget méri. A probléma nem a kocsi termisztorával van. A termisztorok pontosak, nem mellesleg olcsók és kicsik. A valódi probléma a termisztor elhelyezkedésével van. Az autógyárak a termisztort a motortérbe rakják a védőrács mögé. Itt a műszer ki van téve az aszfalt által kibocsátott hőnek.

Ha valaha járkált már mezítláb a strandon a homokban, vagy a tűző napon a forró betonon, az érezhette, hogy  a talpa pecsenyére sül a forró felületen. A közutak, vagy bármilyen aszfalt felület nagyon jól elnyeli a napból érkező hőt. Gyorsan felmelegszik olyan magas hőmérsékletre, amilyenre a fűfelszín, vagy az árnyékos területek soha. Így a hőmérséklet, amit a kocsija mutat az a magasabb úthőmérséklet, amelyet a nap felmelegített. Ez akár 10-15 °C fokkal melegebb is lehet, mint a levegő hőmérséklete, amit két méter magasan mérnek fűfelszín felett mondjuk egy repülőtéren, vagy egy meteorológiai állomáson.

Ugyanezért a szabadtéri hőmérők is magasabb értéket mutatnak, mint amennyi valójában a levegő hőmérséklete. Ezek az érzékelők is általában betonozott terület felett, vagy egy fekete dobozban vannak. A kocsi hőmérők éjszaka már pontosabb értéket mutatnak, amikor a nap nem melegíti az utat. Felhős napokon is pontosabbak, vagy mikor nagy sebességgel közlekedünk. Ha a dugóban álldogálunk, megint a forró aszfalt melegét mérjük.

Télen ez a mérési probléma még nagyobb gondot okozhat. Ha a kocsi +1, +2 °C fok körüli értéket mutat, az akár fagypont alatti hőmérsékletet is jelenthet. Alig van különbség ugyanis a nedves útszakasz és a tükörjég hőmérséklete között. Ha nem biztos a kinti hőmérsékletben, vagy nem gyakorlott vezető, inkább lassítson, mivel az út akár fel is lehet fagyva. Jobb, ha nem kockáztat egy csúszós, fagyott útszakaszon!

Részletes előrejelzés, aktuális időjárás

Fronthatás

Kettősfronthatás

Mediterrán ciklon hoz változékony időjárást és havat. Ezért sokaknál kialakulhat fejfájás és ízületi fájdalom, vérnyomás ingadozás.

A légnyomás emelkedik.