Ezért veszélyesebb az utakon egy pici hó, mint a hóvihar
2017. december. 04 12:05El sem tudjuk képzelni, hogy egy-két centiméter hó mekkora felfordulást tud okozni útjainkon, nem kell ítéletidőnek tombolni ahhoz, hogy az utak járhatatlanná váljanak.
A legtöbben úgy gondoljuk, hogy a vékony hólepel semmiféle gondot nem jelent a közlekedésben, csak akkor érdemes otthon hagyni az autót, amikor vastag hó fedi a tájat. Számos példa és baleseti statisztika bizonyítja, hogy jóval több és súlyosabb baleset történik akkor, amikor épp pár centiméter hó hull az utakra.
Az oka pedig az, hogy autóvezetők sokkal bátrabban vezetnek, nem mérik fel megfelelően az útviszonyokat, az időjárási körülményeket. Nem hajtanak olyan lassan, mint amikor vastagabb hó fedi az utat.
A másik összetevő pedig az, hogy a vékony hóréteget az autók kerekei percek alatt az útba “döngölik”, ezáltal szinte tökéletesen sima jégréteget képezve a felületen. Ott pedig már hiába van téli gumi szerelve az autóra, nem segít a fékezésnél. A fékút ilyenkor többszörösére nő. Az északi országokban ezért használnak szöges gumikat télen. Nálunk viszonylag ritkák ezek az időjárási szituációk, de átlagosan minden évben két-három alkalommal előfordulnak ilyen útviszonyok. Tovább növeli a helyzet veszélyét, ha a havazás épp olyan átmeneti időszakban érkezik – jellemzően naplemente környékén – amikor a korábban még pozitív hőmérsékletű útfelszín megfagy, az akkor hulló hópelyhek az út felületéhez fagynak, míg a később hulló hó már nem olvad meg. A külső szemlélő számára nem látható a hó alatt alattomosan megbúvó jégréteg.
A gumik pórusait a felső hóréteg eltömíti, az alsó jégrétegen pedig szánkóként csúszik az autó. Ilyen felszínen szinte lehetetlen közlekedni. Mindez lehet egy hétköznapi hózápor eredménye, nem kell közelítőleg sem egy ” 2013. március 15-ei” hóviharnak bekövetkeznie.
Hétfőn és kedden is számíthatunk kisebb havazásra, ónos esőre többfelé hazánkban, ezért nagyon ügyeljünk gépkocsink megfelelő sebességének megválasztására.